lördag 7 februari 2015

Frukostvanor

Så, nu har jag lyckats dokumentera mina frukostar. De varierar sist och slutligen inte så mycket...
De dagar jag jobbar förbereder jag alltid frukosten kvällen innan. Då blir det antingen overnight oats eller chiapudding. Variationen däri ligger i toppingen.

 Här har jag förberett overnight oats.
I denna burk finns 1 dl kokosmjölk, 1 dl naturell yoghurt, 1 dl havregryn, lite chiafrön, russin, äppel, havtorn och kanel. Det får stå i kylskåpet och dra sig över natten. Jag brukar variera gröten med olika bär och frukter, ibland lite agavesirap och olika kryddor men kanel och kardemumma är standard. Till detta dricker jag en kopp kaffe och äter ett ägg.
 Här har jag förberett chiapudding. Däri finns 1 dl kokosmjölk, 1 dl naturell yoghurt, 3 msk chiafrön, havtorn, kiwi, agavesirap och kardemumma. Tyvärr upplever jag att jag inte blir lika mätt av chiapudding som av gröten, så det är inte så ofta som jag gör den. Brukar istället blanda ner lite chiafrön i gröten. Men de gånger jag gör chiapudding varierar jag den på samma sätt som med gröten. Och förstås kaffe och ägg till.

De dagar vi är lediga gör jag gröt på vanligt vis, men toppingen är väl ungefär likadan som overnight oats. Ofta blir det bär (havtorn, svarta vinbär eller vad jag får tag i ur frysen), banan eller äppel. I gröten brukar jag också blanda ner en klick kokosolja och krydda med kanel och kardemumma.  Jag har också testat att lägga i jordnötssmör men ännu har jag inte fastnat för den smaken.

Här har jag banan som huvudsaklig topping på gröten. Och så kaffe och ägg till.

Här har jag toppat med rivet äppel, russin och kanel.


Jag är en rutinmänniska så när jag väl börjat med något har jag svårt att sluta.  Jag har ätit gröt till frukost i många år och har ännu inte tröttnat. Det går att variera på så många olika sätt och dessutom är det hälsosamt och billigt.

Therese

5 kommentarer:

  1. Wow, din vardagsfrukost ser avancerad ut! Går säkert lätt att göra när man fått in rutinen, men för den som slänger in en banan i farten är detta rätt häftigt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle aldrig klara mig på bara en banan... :) och när man väl fått in rutinen går det snabbt och smidigt!

      Radera
  2. Alltid roligt att se vad andra äter, då får man lite inspiration själv. :) Jag haf nyligen köpt min första påse chiafrön och skall testa på det nu här snart bara jag får handlat hem andra ingedienser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det! :) jag tycker chiapudding är riktigt gott, men tyvärr inte tillräcklogt mättande för mig. Borde fylla på med något annat ännu de gångerna!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera