tisdag 14 oktober 2014

Lågkolhydratbröd

Åtminstone fanns det en trogen läsare som hörde av sig och ville ha receptet på brödet från föregående inlägg. Jag minns inte vilken bok jag hittade det i, någon LCHF bok i alla fall. Det är sällan jag följer receptet till punkt och pricka. Jag improviserar ofta med vad vi har hemma.

Lågkolhydratbröd
(receptet är till 1 lågt bröd, om du vill ha ett normalt högt bröd dubblar du mängderna)

4 ägg
1 dl kvarg
3 msk olivolja
1/2 tsk salt
50 g linfrö
60 g havrekli
50g sesamfrö
50g solrosfrö

1. Vispa äggen lätt med handvisp. Blanda sedan ner kvargen och olivolja. Rör till en jämn blandning.
2. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda väl. 
Degen skall ha en fuktig konsistens, som en tjock gröt. Tillsätt mera havrekli om den är för lös.
3. Häll smeten i en brödform och grädda i 180 grader i 55 min. i nedre delen av ugnen. (Om du gör dubbel sats grädda brödet 10 min. längre.)

Och sen får du ett så här fint och smaskigt bröd. I detta bröd har jag bytt ut en del av sesamfrön till gojji bär. Tycker att bären ger en fräsch smak i brödet. Jag har också testat med pumpakärnor, linfrökross och nötter. Det är bara att blanda i det som man tycker om. Så länge man håller själva basingredienserna.
Lågkolhydratbröd

Jag har lånat en annan bok från biblioteket med brödrecept på LCHF vis. Jag följer sällan LCHF recept till punkt och pricka eftersom jag inte riktigt tycker om den där -HF biten. Jag är mera inne för LC. Genom att kolla på LCHF recept får jag ofta inspiration om vad man kan använda istället för t.ex. vetemjöl, potatis eller pasta.
Jag har ännu inte bläddrat i boken så mycket men jag hoppas hitta några riktiga guldkorn där för att komplettera min receptsamling.
LCHF bröd
 
Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar