lördag 21 juni 2014

Min träning och premiär för magbilder

När jag gjorde inlägget om hur min utmaning i maj hade gått var det några som var intresserade av att veta mer om bodyrock. Därför tänkte jag göra ett specifikt inlägg om det.

Jag började med body rock för ungefär 2,5 år sedan och har hållit på med det ända sedan dess. Med paus för graviditeten och ca ett halvår efter förlossningen. Innan jag började med body rock sprang jag mest. Löpningen var min huvudsakliga (och egentligen ända) träning. Men så blev det vinter och många, många minusgrader. Har för mig att det blev allt ner till -30. Och det lockade inte alls att springa utomhus. (Något gymkort har jag aldrig haft så att springa på löpband var heller inget alternativ.) En kväll surfade jag på Youtube för att hitta passliga övningar som man kunde göra hemma på vardagsrumsgolvet med några vikter. Då blev det av en slump ett body rock pass som jag körde. Och jag tyckte det var riktigt roligt. Man blev ordentligt svettig och det kändes verkligen i kroppen att musklerna hade fått arbeta, på ett helt annat sätt än när man springer. Dessutom tog det inte alls lika länge att genomföra ett pass som att springa en runda.

Jag hittade body rock som sagt via Youtube, men de har också en egen hemsida. Här kan man kika på den. Men jag har aldrig riktigt tyckt om den. Den är råddig och jag kommer inte överens med den. Men allt emellanåt klickar jag in mig på den för att se om de har uppdaterat något nytt.
På senare tid har det kommit en ny hemsida. Den här. Den tycker jag är mera begriplig och lätt använd. Jag har förstått att det så småningom bara skall finnas en hemsida, men jag vet inte vilken som kommer att falla bort. Den senare hemsidan, The Daily Hiit (Hiit står för High Intense Interval Training), använder jag heller inte så mycket utan använder mig mest bara av youtube eftersom alla videon med träning kommer upp där. Body rock är självklart helt gratis.

Det är här (klick) jag håller till för det mesta. Alla träningspass kommer upp som träningsvideor och publiceras på youtube. Det finns olika längd på passen, men standarden (eller åtminstone de som det finns mest av) är 12 minuter långa. Passen är uppbyggda så att du gör en övning i 50 (eller 20) sekunder och vilar 10 sekunder emellan. Vissa pass består av fyra övningar som du gör tre rundor av (så att det blir 12 min), men det finns också pass där alla övningar är olika. Sen finns det många andra pass som inte är uppbyggd enligt 12 minuters principen. Till övningarna används din egen kroppsvikt som motstånd eller vikter. Om det används utrustning i videorna som man inte har är det bara att vara kreativ och använda det som finns hemma. Jag har aldrig behövt skippa något pass eller någon övning för att jag inte haft rätt utrustning.

Det här är den utrustning som jag använder.
Jag har vikter i olika klasser. De röda hantlarna är 2kg/st och de används inte så ofta. De lösa vikterna är 4,5kg/st och sen det som är påplockat på hantlarna är sammanlagt 6,8kg/hantel. Utöver vikterna behöver man också en matta eller något underlag för de övningar som görs på golvet. Mina gamla Nike free använder jag till inomhusträningen. Handdukar behövs också. En har jag att torka svetten med för man svettas mycket (om man tar i ordentligt) och två stycken behövs till en del övningar som görs på golvet. Har man inte vikter behöver man inte skaffa det genast heller. Det finns många pass i vilka man använder endast kroppsvikten och man kan lika bra använda något annat lite tyngre istället för hantlar, t.ex. en väska fylld med böcker eller flaskor fyllda med sand, beroende på hur tungt du vill ha det.

På youtube finns en del pass också ordnade enligt spellistor. Under TheHiit finns t.ex. många pass av 12 minuters modellen. Det är först på senare tid som en del klipp blivit ordnade i spellistor så de äldre passen finns inte där. Då får man söka bland de uppladdade videoklippen om man vill träna enligt dem. Det finns nuförtiden rätt så många instruktörer som har gjort pass och man hittar säkert sin egen favorit. Jag tränar nästan bara till Lisas pass, hon instruerar de flesta passen och har varit med ända sedan jag började.

Förutom "vanliga" pass, brukar det också komma upp olika challenges nu som då. Själva övningar i passen i utmaningen tycker jag inte skiljer sig så mycket från de vanliga passen men det är motiverande att hoppa på en utmaning. Det kommer då upp ett nytt pass varje dag (undantagsvis under veckoslutet) och man känner sig mera motiverad att träna för att inte hamna på efterkälken. Det finns utmaningar som vara en månad och det finns 5 dagars utmaningar. Den här utmaningen gillade jag väldigt mycket. Passen var väldigt långa (ibland över 1h), så jag rekommenderar INTE att man börjar med den utmaningen, men den kan inspirera och man kan själv plocka ihop ett lagom långt pass utifrån de övningar som finns i klippen. Om man kollar på hemsidan (bodyrock.tv) så hittar man flera utmaningar om man vill köra enligt ett förutbestämt schema. Jag har sett att det nu 9.7 skall börja en ny utmaning. Spännande att se hur den är uppbyggd!

Jag har sett att det nu på senare tid kommit Yoga versioner och även body rock pass för gravida. Jag har dock inte prövat några av dessa, men det är roligt att det finns om jag skulle bli gravid någon gång igen.Yoga är jag dock inte så förtjust i.

Vill man börja på med body rock rekommenderar jag att man tar det här passet. Det är ett Fit test som innehåller helt basic övningar utan vikter, 12 minuter långt med 12 olika övningar. Dels får du känna på om träningsstilen är något för dig och dels är det senare enkelt att ta samma Fit test igen för att se om man har utvecklats. Tittar man lite bakåt i arkivet bland videorna som laddats upp finns de flesta övningar som enskilda videos om man vill veta hur man skall utföra en övning. Självklart går det bra att bara googla en övning också. I de flesta videorna går instruktörerna inte igenom hur en övning skall utföras så det är viktigt att man själv tar reda på hur den korrekt skall utföras så man inte gör fel och drar på sig skador! Man behöver också anpassa övningen till sin egen nivå. T.ex. armhävningar är lätta att modifiera så de passar ens egen nivå. Så se till att anpassa övningen till det som känns som en lämplig nivå.

Annars är det bara att tuta och köra! Och man behöver inte träna i endast hotpants och träningsbh.... Fördelen med att träna hemma är att man kan vara hur sunkig som helst.

Flera har frågat mig och undrat hur jag kan hålla uppe träningsmotivationen när jag bara tränar hemma och inte har någon som t.ex. drar iväg mig till gymmet. Svaret på den frågan är att jag har hittat det jag tycker är roligt. Jag tycker det är så fruktansvärt kul att träna body rock, att pumpa musklerna och känna svetten rinna och känslan i kroppen när man än en gång har pushat sig genom ett pass. Man måste helt enkelt hitta det man tycker är roligt. Annars kommer inte motivationen att hålla i sig länge. Tycker man löpning är roligt så skall man hålla på med det och inte försöka övergå till body rock om man inte känner att det är ens grej. För mig passade body rock mycket bättre än löpning så jag är glad att den finska vintern för ett par år sedan var smällkall så jag ramlade in på body rock passen.

I mitt förra träningsinlägg skrev jag en del om min noja över mina bristningar och irritationen över att jag inte kan göra något åt att huden är så slapp på magen. Då kände jag mig inte tillräckligt modig att visa bilder på magen. Nu känner jag mig snäppet modigare. Och jag tänker att genom att jag visar min mage med bristningar kanske någon annan kan känna att de inte är ensamma om sina bristningar. För lite så känner jag det. Det finns inte många som visar upp sina bristningar. Och jag förstår dem. Jag tycker inte att de är vackra, tyvärr... Även om jag älskar det de representerar över allt annat kan jag för något i världen inte tycka att just den där slappa huden på magen är vacker. Men nu skall jag i alla fall Försöka (!) bli mindre nojig över dem. Jag vill kunna gå stolt i bikini i sommar utan att tänka på bristningarna. Jag är så stolt över den kropp jag lyckats (åter)skapa efter graviditeten att jag vill sluta tänka på det som jag inte kan göra något åt. Och det tycker jag att alla andra också skall försöka göra. De är ju trots allt bara streck på magen (försöker jag intala mig själv).

Här kommer alltså en drös med bilder på min mage som den ser ut nu, 10,5 månader efter förlossningen. Och jag är jäkligt stolt över vad jag åstadkommit! Och det gäller inte bara magen utan hela kroppen. Man kan göra mycket med kroppen om man äter rätt och tränar! Passande att skriva så här i midsommartider när det inte finns någon hämning på allt gott som avnjutits vid middagsbordet. Men allt emellanåt måste man tillåta sig själv att äta det man vill så man återigen har motivation att äta bättre och utesluta det som inte kroppen egentligen vill ha.



Det här med att flexa musklerna är inget jag behärskar.


Hoppas någon fått inspiration till att börja träna! Och att den som är intresserad av att prova på body rock vet var de skall börja eller hitta bra information. Nu kunde man ju önska att detta varit ett sponsrat inlägg, så gott som jag skrivit om body rock, men tyvärr är det inte så. Det är nog helt bara mina egna åsikter och upplevelser som står som grund för detta inlägg och någon ersättning får jag inte.

Kommentera gärna om ni prövat på body rock och vad ni tycker/tyckte om det!
Eller kanske det är någon ni ännu funderar över eller något som lämnade oklart?


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar