onsdag 17 februari 2010

Vad har hänt de senaste dagarna?

Bestämde mig för att inte hoppa upp på cykeln eller sätta på ett pass zumba idag. Orken finns inte kvar efter städning på cella och skolarbeten.
Längesedan jag har bloggat nu igen men de blir så lätt så när man har mycket på gång.
I helgen blev det bara ett barnkalas. Stackars R hade fått spysjukan så han kunde inte bjuda inte till kalas. Lördagen gick då åt till att springa diverse ärenden i J:stad och B beställde ett nytt trumset. Kvällen avslutades mysigt med ett glas vin och ostbricka.
Söndagen blev det kalas på kvällen. Lilla M som fyllde ett år. Vändagen till ära gjorde vi inget speciellt. Vi tog en promenad i det vackra solvädret. Efter kalaset begav vi oss hemåt till Vasa igen och jag har aldrig varit med om att en chips påse kunde tömmas så fort som den gjorde på söndagskvällen. När vi kom till vasa kände vi oss inte direkt hungriga men vi åt varsin yoghurt och efter det slog snåltanden till på chips. Vi hann knappt öppna den innan den var tömd. Men gott var det.
Hittills den här veckan har jag ägnat mig åt diverse skoluppgifter och förstås Fastlaskiainen som var igår. En lektion på morgon men sen bar det av till pulkabacken men ren kakao i termosen. Eftersom att jag skulle stå i baren på cella under kvällen var det nolltolerans som gällde. Kl. 16 bar det av till allas vårt cella för att ställa till sitzen. När vi stängde kl. 23 var kön till fontana alltför lång att jag skulle ha haft nån lust att ställa mig i den spiknykter så jag for hem tillsammans med B som heller inte orkade köa. En yoghurt och sen sängen. Tack och lov för det i dag. Jag har sett alltför många ansikten idag som har varit antingen mer eller mindre krabbisaktiga och jag avundades dem inte.
Egentligen var jag ledig från skolan idag så vi sov länge och åt frukost sent. För att fira vår lediga dag så åt vi en fastlagsbulle till morgonkaffet. Gott va de minsann. Jag hittade ett nytt recept som jag provade på. Bullarna är med kakao i och grädden skall smaksättas med kakao och sedan skall mandelmassan blandas ut med lika mycket smält mörk choklad. Nu har jag hittat en annorlunda fastlagsbulle som fallit mig i smaken. Har aldrig gillat de vanliga och traditionella.
På eftermiddagen var jag tvungen att fara till skolan ett varv för att fixa lite med ett arbete och sedan bar det iväg till cella för att städa undan gårdagens bravader. Tack som tusan för att skurmaskinen var sönder. För nu fick vi ju ha så mycket trevligare och skura förhand med mopp hela golvet. Nåja, lite bättre blev det ju i alla fall. Så bra så att man kan titta på hockey där ikväll åtminstone.
På förmiddagen hann jag också med lite skolarbeten och målprojektet. Det går framåt. Men det tar så lång tid då olika delar måste torka innan man kan fortsätta att måla. Men har jag tur borde jag hinna få dem klara den här veckan.
Och förresten jag hann få färdigt M:s klänning innan söndagen. På lördagen sydde jag i de sista
knapparna och fixade det sista. Har börjat ett nytt stickprojekt nu. Men det är nog i och för sig inget projekt bara ett par annorlunda sockor. Återstår att se om de blir mina egna eller en gåva. Beror på hur fort jag får dem klar. Har inte lust att göra detta till något stressmoment igen. Nog för att det var roligt att sticka M:s klänning men det blev kanske lite tight på slutet. Mest beroende på dålig tidsdisponering.
Nu skall vi titta inspelade tv-serier, dudesons och house. Kanske en bulle till..
Detta inlägg handlade väldans mycket om mat. Men ibland är det okej att maten står i fokus.



Vinnande pulkan, tror jag..




Halarmärket från sitzen




Den pågående stickningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar